|
ÚVAHA |
|
Viera
a poznanie
Jaroslav
Liptay
25.08.2002
Zdroj:
www.slovakradio.sk
-
Živé slová
Po
stáročia náboženstvo a veda akoby stáli proti sebe. Rozvoj poznania
prinášal vysvetlenia javov a súvislostí, ktoré v minulosti pripisoval
človek nadprirodzeným silám. Mnohé náboženstvá najmä tzv. prírodných
civilizácii vznikali na základe nevedomosti, každý vysvetliteľný jav
potom ich vieru oslaboval.
Rozvoj materialistickej filozofie a v nedávnej dobe najmä marxistickej
ideológie, vyústili až do tzv. „vedeckého“ ateizmu. No nielen v
krajinách poznačených marxizmom, ale takmer na celom svete, nové
poznatky najmä v oblasti prírodných vied, priam protirečia niekdajšiemu
posvätnému poriadku vesmíru.
Veda a náboženstvo akoby patrili do tak rozdielnych svetov, že je
takmer nemožné zblížiť ich. Ešte nedávno, na prvý pohľad jednoznačné
tvrdenie, že viac vedy znamená menej viery, najmä v oblasti vedy už
dlho neplatí. Najnovšie poznatky modernej fyziky nás privádzajú k
poznaniu fascinujúceho sveta, v ktorom opis reálnej skutočnosti nie je
možný bez ilúzie, ktorá sa čoraz viac stáva pochopiteľnejšou, ako
doteraz poznaná realita.
Zrazu sa rúca donedávna nespochybniteľný model, v ktorom myšlienka
bola podmienená existenciou hmoty. V základoch sa otriasa napríklad aj
vcelku nová einsteinovská hypotéza „vesmírneho stroja“ a doslova
zaniká množstvo materialistických „pravidiel“ fungovania časopriestoru.
Kvantová teória umožňuje vznik koncepcií prinášajúcich radikálne
odlišný pohľad na dva historicky protikladné názory, ktorými sú
idealizmus a realizmus, spiritualizmus a materializmus alebo ak chcete,
viera a poznanie.
Stáročia prinášala klasická fyzika množstvo poznatkov a teórií,
zrazu zásluhou fyziky stojíme na prahu poznania, keď sa nám
materialistická vízia sveta stráca pred očami. Einstein bol zrejme
jeden z posledných klasických fyzikov, ktorí boli presvedčení, že
svet má začiatok a koniec, a teda je poznateľný. Kvantová teória a
kozmológia posúvajú hranice poznania čoraz ďalej k príčinám a
zmyslu celého vesmíru. Stojíme pred poznaním záhady pôvodu ľudského
ducha, pred objavom existencie akejsi transcendentnej bytosti, ktorá
takmer vo všetkých náboženstvách má podobu Boha. Sme na prahu akéhosi
sveta, ktorý má bližšie k obrazu ducha, ako k predstave tradičnej
hmoty.
Zrazu je zaužívaná predstava Boha akoby citeľnejšia a ľahšie
pochopiteľná na konci doteraz známej reality, ktorú skúma fyzik. Zdá
sa, že sa priblížila doba osudového zmierenia medzi vedcami a
filozofmi, medzi vedou a vierou.
Veda zistila, že všetky tie častice hmoty, akými sú atómy, elektróny,
fotóny, neutrína, kvarky a ich antičastice, sú iba následkom akejsi pôvodnej
pračastice nazvanej vedcami „častica X“. Že ide o časticu, ktorú
možno nielen súčasne zachytiť na dvoch miestach, ale o časticu, ktorá
sa v jednom okamžiku nachádza na všetkých miestach priestoru. Je teda
všadeprítomná.
Nepripomína vám to niečo? Veď donedávna sa o všadeprítomnosti
hovorilo iba vo sfére viery, resp. náboženstva. Veda predostrela teóriu
častíc a kvantových polí, ktoré prekonávajú zaužívané predstavy
o priestore a čase. Kým sa veda zaoberala iba hmotou , vtedy cesta
poznania bola rozdielna od cesty viery a viedla viac k ateizmu. Medzi
duchom a hmotou existovala akási zaužívaná hranica. Práve veda a jej
poznatky boli často príčinou odvrátenia človeka od viery. Dnes,
paradoxne, môže rozvoj poznania človeka k viere obrátiť. Je to však
viera novej kvality, viera zakotvená nie v nedostatku, ale v dostatočnom
rozsahu poznania. Nepredpokladal to však už Louis Pasteur tvrdiac, že -
málo vedy vzďaľuje od Boha, veľa vedy k Nemu privádza?
Ak by sme však predpokladali, že zblíženie vedy a viery mnohé problémy
tohto sveta vyrieši, nie je to celkom tak. Dokonca môžu vzniknúť,
alebo už aj vznikajú, problémy nové. Už tým, že viera nie je
univerzálna, ale má rôznorodú podobu kopírujúcu rôznorodosť náboženstiev,
nemôže dôjsť ani k univerzálnemu pochopeniu viery odvodenej od
poznatkov súdobej vedy.
Vo všeobecnosti môžeme takmer s istotou očakávať vznik akejsi novej
„vedeckej viery“, ktorej rozdielnosť od jednotlivých náboženstiev
bude zrejme úmerná v rozdielom definovaní „božskej podstaty“
sveta. Právom teda možno očakávať, že zblíženie vedy s náboženstvom
bude zrejme rovnako bolestné, ako je zbližovanie náboženstiev navzájom.
Pokrokom však určite môže byť návrat k viere tých doterajších
materialistov, ktorým sa dostane nie povrchného, ale dostatočne hlbokého
poznania výsledkov vedy. V tomto smere musí celé školstvo splácať veľký
dlh, lebo aspoň v populárnej forme je potrebné nové poznatky dostávať
už na stupeň základných škôl. Doteraz bývalo zvykom, že najdôležitejšie
a najnovšie poznatky vedy dostávalo iba niekoľko budúcich adeptov
vedeckého výskumu na špecializovaných vysokých školách.
Zrejme zaujímavé by boli aj zistenia, či vôbec, alebo v akom rozsahu sú
s najnovšími poznatkami prírodných vied, kvantovej fyziky a kozmológie
zoznamovaní študenti teologických fakúlt. Obstojí v konfrontácii s
poznatkami vedy kresťanský obraz Boha nadobúdajúci často podobu človeka?
Čo pre každého z nás znamenajú takmer denne prichádzajúce nové a
nové poznatky o formách života a pulzovaní vesmíru? Ako sa vyrovnávame
s klasickými predstavami stvorenia sveta a odhaleniami súčasnej vedy?
Približujú, alebo vzďaľujú nás vedecké výsledky od viery v
Stvoriteľa? Kladiete si často podobné otázky?
Ak aspoň na položenie si takýchto otázok viedla dnešná moja úvaha,
tak potom mala zmysel. Majte krásny Boží deň a príjemné prežitie
letných dovolenkových chvíľ!
|
HL.STRÁNKA
Obsah hl. stránky:
HISTÓRIA
Náš
Zbor
Ján
Kalvín
Biblia
Kostol
SÚČASNOSŤ
Vedenie
zboru
Pravidelné
príležitosti
Naše
sviatky
Naša cirkev
Čo nás čaká
Udalosti
Náboženské
vyznanie
PRÍSPEVKY
Zborové
listy
Básne
Tibora Sabovika
Konferencia
Ekumenizmu
Manželská prísaha
Hrad prepevný
Úvaha:Viera a
poznanie
FOTOGALÉRIA
Súbor
fotografií zboru
|