Príspevky zo Zborového listu číslo 7 z 22. decembra 2002 (VIANOCE)
„
Priblížte sa Bohu a priblíži sa vám.“
/ Jak. 4:8 a/
Končí sa advent. Končí sa čas predvianočných nákupov, čas zhonu
a slov o tom, ako nič nestíhame, ako na nič nemáme čas. O chvíľu k nám
zavítajú Vianove. Nakrajšie sviatky roka.
Tie
sviatky, z ktorých sa dokážu tešiť už aj malé deti, ktorých atmosféra
ovládne takmer všetky srdcia. Vianoce. Čas príchodu nášho Spasiteľa Ježiša
Krista na túto zem. Čas, keď sa
milosť
Božia spásonosná chce zjaviť všetkým ľuďom. Pre niektorých čas pekných
spomienok
pre iných obdobie, keď sa cítia viac osamelí ako inokedy, lebo si uvedomujú, že každý má niekoho blízkeho, len oni sú sami.
A práve v tomto čase k nám hovorí Hospodin zo 4. kapitoly
Jakubovho listu. Z toho listu, o hodnote ktorého mnohí často pochybovali
a ešte aj dnes pochybujú. Spomeňme len názor Martina Luthera, ktorý hodnotu
tohto listu porovnával s hodnotou stebla slamy. Luther tento list nepovažoval
za dôležitý, lebo list Jakuba sa nezaoberá kľúčovou otázkou kresťanstva
- otázkou zrodenia, smrti a zmŕtvýchstania Ježiša Krista. A aj samotné Ježišovo
meno sa tu objavuje iba dvakrát. Tento list naozaj otvorene nehovorí o Ježišovom
spasiteľskom diele - o Jeho smrti a zmŕtvýchvstaní - Jeho narodenie ani
nespomína. A predsa stojí práve tento list pred našimi zrakmi práve v tomto
predvianočnom, adventnom čase. V čase keď by sme sa mali čoraz intenzívnejšie
pripravovať na vianočné sviatky ( a to nielen zháňaním darčekov), keď by
sme mali čoraz viac prežívať a preciťovať, čo je vlastne Advent. Koho čakáme
a prečo očakávame príchod narodeného Dieťatka. Či očakávame len Ježiška,
ležiaceho v betlehemskej maštaľke a či sa chceme priblížiť iba k Nemu.
Alebo si uvedomujeme, že Jeho narodenie má veľký význam, veľkú hodnotu
pre život každého z nás. Nemali by sme zostať iba pri očakávaní Ježiška,
o ktorom si myslíme, že potrebuje našu lásku, našu úctu - Ježiška, ktorý
si ešte nemôže robiť nároky na náš život, ktorý nemôže vstúpiť do naších sŕdc, aby ich preskúmal. Veď
je taký malý a bezmocný.
Ale stačí nám, kresťanom iba toto očakávanie? Očakávanie príchodu
JEŽIŠKA na tento svet? Či netúžime po Niekom Inom, Mocnom? Oveľa mocnejšom
než sme my? Po Niekom, Kto má plné
právo preskúmať náš život, zmeniť ho, očistiť a napraviť. Preto som si
za základ tohto článku predsa vybrala tento krátky text z odsudzovaného
Jakubovho listu. Práve tento list ukazuje otvorene , že prázdne reči, slovné
dokazovanie viery, viera bez skutkov nevedie k spaseniu. Kým si nevšimneme
odkaz dnešného textu, kým nedovolíme, aby tieto Slová pôsobili na náš život,
kým sa im nepodvolíme, dovtedy nebudeme mať pravý Advent ani pravé Vianoce.
„Priblížte sa Bohu a priblíži sa vám.“ Človek je tvor spoločenský
a preto potrebuje žiť a byť v blízkosti iných ľudí. Ale o čo viac
by mal cítiť potrebu Božej blízkosti.
„Priblížte sa Bohu.“ Vraví Jakub. Iniciatíva by mala vychádzať
od nás, lebo Hospodin k nám nechce vtrhnúť bez našej vôle. On nám
svoju prítomnosť ani blízkosť nevnucuje. On čaká, aby sme si sami
uvedomili dôležitosť a potrebu Jeho blízkosti, čaká, aby sme si my nárokovali
Jeho blízkosť. A túto svoju blízkosť nám On sám zasľubuje. Náš text nás
uisťuje o tom, že Jeho nečakáme márne a zbytočne, že On sa k nám
priblíži, ak sa my priblížime k Nemu, ak Ho budeme čakať, ak je pre nás
Jeho blízkosť dôležitá.
Prečo je predsa toľko ľudí, ktorí žijú bez Hospodina?
Prečo si mnohí neuvedomujú potrebu blízkosti milosrdného Boha? Prečo
sa k Nemu nepriblížujú? Prečo? Prečo nie? ...
1.
Aké prekážky kladie ľudské srdce priblíženiu sa k Bohu?
2. Ako sa Mu môžeme priblížiť?
3.
Aká odmena čaká tých, ktorí sa Mu priblížia?
1. Prvou prekážkou, kvôli ktorej sa človek nedokáže priblížiť k Bohu,
sú boje a zrážky. Tieto odvracajú našu pozornosť od potreby
Božej blízkosti, pretože sa stanú
dôležitejšími, ako sám Hospodin. Bojujeme za mnoho vecí, k mnohému
nás nabádajú naše žiadosti. V týchto bojoch nie je dôležitý
Hospodin, lež splnenie našich vlastných snov, predstáv a túžob. Je nám úplne
jedno, čo od nás očakáva Boh, dôležité sú len naše očakávania - to,
čo chceme dosiahnuť my. Že sa to Hospodinovi nepáči, to nás v týchto
prípadoch vôbec nezvykne zaujímať, nevšímame si Jeho hlas, nepočúvame
Jeho slová, vôbec sa k Nemu netúžime priblížiť, nechceme žiť v Jeho
blízkosti, dôležité je iba uspokojenie našich túžob a priani, lebo tieto
sú - samozrejme - najdôležitejšie. „ Nemám chuť sa priblížiť k Bohu,
veď by ešte mohol odsúdiť toto moje počínanie.“ Ale Hospodin nemôže a
nechce súhlasiť s našimi bojmi, zrážkami, vraždením, závisťou a
nenávisťou. A tak s Ním my radšej nepočítame, nepribližujeme sa Mu.
Druhou prekážkou priblíženia sa k Hospodinovi je priateľstvo so
svetom, ktoré je nepriateľstvom proti Bohu. Nemôžeme slúžiť dvom pánom,
lebo jedného nenávidíme a druhého milujeme. Hospodin nemôže súhlasiť s naším
priateľstvom voči svetu. Vie, že toto priateľstvo by nás mohlo odviesť z tej
jedinej správnej, hoci úzkej cesty. Ale nevyjme nás z toho sveta. Chce,
aby sme TU žili a Tu svedčili o Jeho blízkosti a prítomnosti. Lenže svet nás
dokáže ohroziť mnohými nečistotami. Či sa dáme „zašpiniť“, závisí
od toho, ako žijeme vo svete: Či ako dietky Božie, alebo ako priatelia sveta,
ktorí sa k Bohu za žiadnych okolností nechcú priblížiť, veď by to
pre nich mohlo znamenať hanbu, pokorenie, vyvrhnutie zo spoločnosti tých, v blízkosti
ktorých sa cítia tak dobre a bezpečne.
Ďalšou prekážkou je ohováranie a odsudzovanie. Ako sa môže k Hospodinovi
priblížiť ten, ktorý vidí smietku v oku druhých, ale brvno vo svojom
vlastnom oku mu neprekáža?
2. Ten kto v sebe premôže oheň žiadosti, boje a zrážky,
potrebu ohovárať a odsudzovať, priateľstvo so svetom, čoraz viac bude zisťovať,
že nedokáže žiť sám, že nemôže žiť bez Boha, bez Jeho blízkosti.
Zistí, že sa musí priblížiť Bohu, že to potrebuje. „Priblížte sa
Bohu.“
Hovorí
Jakub. „Ale ako?“ Pýta sa nejedna hľadajúca duša.
4. kapitola listu Jakuba nás ani v tejto otázke nenecháva na
pochybách. „Očistite si ruky, vy hriešnici.“
Radí 2. časť 8. verša. Lebo len čisté ruky možno pozdvihnúť k modlitbe,
len čisté ruky môže Hospodin naplniť svojimi darmi. Lebo existujú aj
modlitby, ktorých cieľom je premárniť dary na uspokojenie našich žiadostí.
Tieto nemôžu byť vyslyšané ani splnené.
Bohu
milou modlitbou je iba modlitba čistého srdca. „Bohu milou obeťou je čisté
srdce.“
Vyznáva
aj kráľ Dávid.
Ako sa k Nemu máme priblížiť?
So srdcom plným túžby po očistení a posvätení. Tak, že sa chceme
oslobodiť od priateľstva so svetom a od naších žiadostí. „Očistite si
srdcia, hriešnici a vy, duševne rozpoltení, posväťte si srdcia.“ Nie je
to ľahká úloha, ale je to jediný možný začiatok na ceste približovania
sa Bohu.
„Vzoprite sa diablovi a utečie od vás.“ Toto je druhý stupienok na
našej ceste. Nedovoľme,
aby
sa nášho srdca zmocnil diabol, aby nás postavil proti Bohu, aby nás učil
nafúkanosti. Vzoprime sa mu. Ale toto je veľmi ťažké. Nie je veľa
veriacich kresťanov, ktorí sú ochotní vziať na seba túto úlohu. Je
jednoduchšie plaviť sa po prúde. Je jednoduchšie podvoliťsa diablovi. To
neprináša sebazaprenie ani pokoru. Ale bez sebazaprenia sa nemôžeme priblížiť
Bohu.
„Pokorte sa pred Pánom a povýši vás.“ Pokračuje Jakub v „návode“,
ako sa priblížiť Bohu.
Pokor
sa. Poddaj sa Božej vôli. Podvoľ svojho ducha Duchu Božiemu, svoje slová a
skutky Jeho Slovu. A On ťa povýši. Možno nie hneď. Možno nie pre zrakmi
tohto sveta, ale učiní to.
3. Aká odmena čaká tých, ktorí nehľadia na prekážky, ale sú
ochotní vydať sa na cestu približovania sa Bohu? To, že aj On sa nám priblíži.
Či treba kresťanovi viac než istotu, že nie iba cez Vianoce môže žiť v Božej
blízkosti? Či môže chcieť viac ako očistenie a posvätenie?
Či
môže dostať viac, ako povýšenie od Hospodina?
„Priblížte sa Bohu a priblíži sa vám.“ Premôže prekážky,
ktoré kladú boje a zrážky, pýcha a žiadosti. Vzoprime sa diablovi, očistime
si ruky a posväťme srdcia, aby Ježiš. Ktorý prijal ľudskú podobu, mohol
byť povýšený v našom živote.
Mgr.
Erika Domonkošová
ref. farárka
I.K.Mojžišova
1:3 v
Ev. Sv. Jána 3:16 v.
Príď
svetlo sveta - Kráľ pokoja
nech
lúč lásky svitne na zemi
otvor srdcia uzatvorené
nech mizne pohľad nenávisti.
Ó, hviezda jasná Betlehemská
odkry záclony neľudskosti.
Čo páše v duši temno, krivda
By vernosť láska vládla v srdci.
Ó, kiež by kráľ, Knieža pokoja
znovu
zrodil každý život dnes
By lúče tepla okriali Ťa.
Ó navráť sa na zem raja ples.
Keď odchádzal Syn k Otcovi
sľúbil, že: Hľa, skoro sa vrátim!
Pýta sa: Ostal si mi verný?
Je pokoj a láska medzi bratmi?
Príď,
čakám - volám na modlitbe,
Do výšin, pred Tvoj trón k nebesiam
Bez Tvojej lásky zahynieme
Odpusť, vráť sa - viď ako klesám.
Ó daj múdrosť svoju božskú nám
aby sme vedeli rátať dni
čo sľúbil v plnosti v plnosti času sám,
že sa Vám Spasiteľ narodí
a vráti znovu Nebeský Chrám.
Príď a viď srdcia zkrúšené,
čo Tvoju milosť nepoznajú.
Nech svitne aj im deň milosti
a naplní každé srdce láskou.
Ty chceš žiť - v slobode, bez okov
Satana - hriechov tohto sveta?
Sláva nebies by bola s tebou
a Spasiteľ znovu zrodil Ťa?
Zdiel svoj život do rúk Pánovi
abys mal radosť v srdci z Neho
viď kde speje ten svet neverný
bez lásky a milosti Jeho.
Lebo
tak miloval Boh svet ,že
dal
Syna jednorodeného
aby - kto raz uveril v Neho
mal v duši pokoj a žil večne.
Od narodenia Krista Pána
tá hviezda betlehemská žiari.
Zvučte nebesia i svetadieli
spievajúc všetci, sláva - sláva.
A chválme Pána - Kráľa nebies
že odpustil nám viny naše
druhý príchod Jeho sa blíži
zaujať kráľovstvo na zemi
keď vezme svoju cirkev k sebe.
Halleluja!
A.P.
Ach,
Spasiteľu môj drahý,
Ty si môj Vykupiteľ milý.
Ak by Teba ešte nebolo,
v čo by sa ľudstvo nádejalo?
No v plnosti času sa naplnilo,
čo sa prorokmi predpovedalo,
môj Spasiteľľudské telo prijal,
by každý svojho Prostredníka vzýval.
Tebou, Ježišu, bolo oznámeno:
„Ja a Otec sme jedno.“
Boh skrze Teba nám spásu dal,
veď si naše neprávosti na seba vzal.
A tí, čo v Teba uveria,
oľutujú hriechy a sa pokrstia,
všetci z Tvojej veľkej milosti
budú s tebou vo večnej radosti.
/TS/
Vy,
rozsievate, ale vzrast dáva Boh.
Rozsievanie, obrábanie poľa, zbieranie úrody. Úloha, ktorou Boh od počiatku
poveril človeka. Toto poverenie človek prijal rád, aj keď si mnohokrát
neuvedomuje, že dostal od Boha medzi stvorenstvom jedinečný dar, ktorý
dostal iba človek. Je to dar vôle a slobodného rozhodovania sa každého
jedinca. Každý sám má možnosť slobodne vybrať si druh semena, ktoré chce
rozsievať, vybrať si pole do ktorého chce siať, v nádeji sa tešiť a čakať
na bohatú úrodu. Ba, dokonca v tejto slobode môže si najprv vybrať
druh úrody, ktorá sa mu najviac pozdáva, vo svojej predstave určiť jej množstvo
a na základe toho vybrať semeno, ktoré chce siať. Povedané inak – sám
si vyberá svoju odmenu. Výber semena, spôsob a čas jeho sejby, ako aj výber
poľa do ktorého chceme siať je pre súčasný život veľmi dôležitý, lebo
v ňom je ukrytá naša budúcnosť.
Jedno zo semien zasiali pred viac ako päťdesiatimi rokmi tí, ktorí túžili
mať v tomto meste samostatný slovenský reformovaný zbor. Z milosti
Božej, toto semeno dostalo schopnosť vyklíčiť až v roku 2002 a my
sme sa stali jeho súčasťou.
V krátkej existencii samostatného zboru udialo sa niekoľko
udalostí. Bolo zvolené samostatné presbytérium, ktoré pred cirkevným
zborom zložilo sľub 28.4.2002, a v máji bola prvá konfirmačná slávnosť.
Listom Predsedníctva synody Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku,
novovzniknutý zbor nadobudol právnu subjektivitu dňom 20.6.2002. Sídlo farského
úradu je na Hrnčiarskej 7. Slávnostnou inštaláciou zborového farára, boli
dobudované všetky štruktúry nášho samostatného zboru. Inštalácia sa
uskutočnila 29. septembra 2002 a do funkcie zborového farára bol inštalovaný
ThMgr. Jaroslav Széles. Slávnostnú inštaláciu vykonal vdp. biskup ThDr. Géza
Erdélyi.
Magistrát mesta Košíc, na základe uznesenia Mestského zastupiteľstva
nám odpredal pozemok na výstavbu nového reformovaného kostola. Sídlo
kostola bude na sídlisku Terasa, v blízkosti budovy rýchlej lekárskej
pomoci. Uskutočnili sa jednania s autorom projektu a začala sa
zabezpečovať prvotná dokumentácia pre výstavbu kostola. Predpokladaný náklad
na výstavbu je 20 miliónov korún.
V budúcom období je nám potrebné zabezpečiť byt pre farára,
ubytovanie pre kaplána a pokračovať v prípravných prácach na výstavbu
kostola.
Na upevnenie života zboru a na prehĺbenie jeho duchovného rastu,
plánujeme v budúcom roku navštevovať jednotlivých údov zboru, resp.
plánujeme návštevy rodín v ktorých žijú reformovaní kresťania.
Tieto návštevy budú zabezpečovať členovia presbytéria spolu so zborovým
farárom. Verím, že ani v jednom prípade takáto návšteva nebude
odmietnutá a prispeje k utuženiu vzťahov medzi jednotlivými údmi
zboru a bude prvotnou sejbou duchovného budovania zboru.
Drahí bratia a sestry. Z milosti Božej, my, sme sa stali
svedkami toho, že aj keď sejba bola urobená pred mnohými rokmi, Boh na
zasiate semeno nezabudol a dľa svojej vôle v týchto časoch mu dáva
vzrast. Dostali sme úlohu a výzvu na spoločnú prácu pri opatrovaní
mladého výhonku, aby časom z neho vyrástol mohutný a zdravý
strom, z ktorého ovocie budú môcť užívať aj budúce generácie.
Prijmime túto úlohu každý zvlášť, ako svoju vlastnú. Do práce na Božej
roli sú pozvaní nielen členovia zboru ktorí sa pravidelne zúčastňujú na
službách Božích a na živote zboru, ale hlavne tí reformovaní kresťania
ktorí sa služieb Božích zúčastňujú iba vo veľkých sviatkoch a o život
zboru takmer nejavia záujem.
Drahý brat, drahá sestra, staň sa aj ty aktívnym a horlivým
pracovníkom na úlohe, ktorú pred nás postavil Boh. Nestoj bokom a vo
svojej márnomyseľnosti nezatracuj odmenu, ktorú Ti ponúka Tvoj Nebeský
Otec.
Budem Ťa čakať, podáš mi svoju pomocnú ruku? Alebo zostaneš...
Imrich Klein
kurátor
OKTÓBER
16.
október - V zborovej
sieni na Hrnčiarskej 7, na 1. posch.
sa od 16:30 hod. konalo rodičovské
združenie na ktorom boli rodičia informovaní o účasti a aktivite ich detí
na náboženstve. Okrem iného sa prejednávali otázky zlepšenia komunikácie
medzi rodičmi a vedením zboru i zborom samotným. Boli tiež predostreté návrhy
na detské výlety počas šk. roka najmä v jeseni, zime, ako aj v jari
k lepšiemu spoznaniu sa a potom aj k rozvoju duchovnej i duševnej
oblasti zdravého vývoja detí, ako aj rodín zboru.
Následne o 18: 30 zasadala 7- členná stavebná komisia vo veci výstavby
nového reformovaného kostola na Terase. Prítomným bol Ing. Arch. P. Pásztor,
ktorý je hlavným projektantom nového kostola. Prejednávali sa detailnejšie
návrhy a pripomienky architektonického charakteru exterierovej, ale najmä
interiérovej časti kostola. Tieto návrhy, pripomienky, boli zohľadnené a zápisnične
zachytené s konštatovaním o ďalšom postupe.
21- 24. október - Za účasti aj nášho zástupcu cirkvi sa konala misijná cesta na Ukrajinu, ktorú organizovala komisia cirkví a ekumenické spoločenstvo na území mesta Košice. Cieľom cesty bolo hlbšie spoznanie rítov Pravoslávnej cirkvi ako aj spoznanie, budovanie a rozšírenie ekumenických vzťahov s cirkvmi na Ukrajine. Cesta smerovala cez Užhorod, Mukačevo smerom do Počajeva / Počajevska Lavra - Komplex kláštorov / potom do Kremenca , Ľvova až po opätovný návrat do Košíc. Na jednotlivých zastávkach sme mali možnosť lepšie spoznať duchovný život po páde komunizmu, ktorý má vzrastajúcu tendenciu. Napriek ťažkej hospodárskej a ekonomickej situácii sme mali možnosť vidieť že duchovný život sa vzmáha, čoho jeným z dokladov bol v Užhorode postavený nový teologický seminár pod názvom martýra Teodora Romži, kde sme sa stretli s terajšími najvyššími predstaviteľmi grekotatolickej cirkvi a riaditeľom seminára a nás vrelo prijali.
V Mukačeve sme mali možnosť stretnúť sa z predstaviteľmi
rk. cirkvi. pravoslávnej. i reformovanej a taktiež sme si vypočuli v jednotlivých
chrámoch od spomínaných predstaviteľov slová o histórii i súčasnosti
cirkví v tomto meste. Po obede sme sa vydali na dlhú cestu do kláštora
v Počajeve kde sme boli ubytovaní v neskorých hodinách a včas ráno
o 5:00 hod. nasledujúceho dňa 22. okt. sme sa zúčastnili ranných bohoslužieb.
Po kláštorných raňajkách sme si prezreli komplex budov Počajevskej Lavry /
kláštora /, ktorý bol ako zvonku tak aj zvnútra bohato zdobený maľbami svätcov.
Sprievodca nám ochotne povedal mnoho informácii o vzniku toho veľkého
komplexu. Nasledujúci deň sme mali taktiež bohatý program, keď sme vyrazili
do Ľvova, kde sme mohli opäť obdivovať rozvoj duchovného života tam žijúcich
rimo. grécko, pravosl. cirkví, ale i život židovskej organizácie B nait B
rit. V meste Ľvov, ktoré je väčsie než Košice sme videli nový kat.
inštitút čo bolo pred nedávnom nemožné. Nuž mali sme možnosť vidieť tváre
navštívených miest i tam žijúcich ľudí a cirkví. Ťažkosti i rozmach.
Biedu a chudobu, hladné za pokrmom pred autobusmi čakajúce ušpimené deti i
rodičov.
Cesta, prípravy, odchod, i návrat boli obohacovné spoločnými
modlitbami , čítaním Písma svätého, ale i vzájomnými družnými
rozhovormi v autobuse. Vdaky Pánovi aj za tieto cenné skúsenosti a
poznatky ktoré sme tam mali možnsť získať ako pre seba tak aj pre iných.
31.
október- Pri príležitosti
dňa
reformácie v rámci dopoludňajších bohoslužieb vystúpili s krátkym
programom aj naši mládežníci. Zazneli nie len piesne s doprovodom
gitary, ale aj básne a nádherné živé svedectvo mládežníka, ktorý
otvoril svoje srdce Pánovi Ježišovi, a otvára aj Sväté Písmo, ktoré sa
mu stalo kompasom a ukazovateľom na ceste jeho životom.
Aj popoludňajšie bohoslužby neboli ochudobnené o pekný program, v ktorom
vystúpili deti ktoré chodia na náboženstvo a mali možnosť svojim spevom, básňou,
oslavovať Pána, ktorý vzbudil tých, ktorí sa pred 500-rokmi odvážili postaviť proti tme, bludom a
scestiu a postavili sa na stranu
pravdy čistého Božieho slova.
13.
november - Na Hrnčiarskej 7 sa
konalo stretnutie stavebnej komisie za účasti hlavného architekta Ing
. P. Pásztora. Vyhodnotili sa splnené úlohy, ktoré boli uložené na
poslednom stretnutí dňa 16. októbra,
kedy komisia naposledy zasadala. Opäť sa vytýčili dalšie úlohy a termíny
prác, ktoré je treba vykonať. Išlo najmä
o písomné oslovenie viacerých zainteresovaných inštitúcií, ktoré sa majú
vyjadriť k navrhovanej plánovanej stavbe.
20.
november - Skupina miestnej evanjelickej aliancie medzi ktorými
je aj zástupca z nášho zboru mala
od 10: 00 hod. stretnutie na Zvonárskej
v ZBC ECAV kde boli dvaja zahraniční misionári z USA, ktorí
mali seminár na tému „Misia v meste“. Seminár sa niesol vo
forme dialógu. Títo misionári hovorili o pozitívných skúsenostiach ako s chorého
mesta zápasiaceho z kriminalitou, drogami, ľahostajnosť, hospodárskym úpadkom
sa postupne stalo mesto ozdravené prosperujúce po duchovnej, ekonomickej stránke.
Padli tam otázky čo by sme my ako kresťania, ako cirkev mohli a mali urobiť
v našom meste kde žijeme, aby ono bolo mestom zdravým,
aby bolo mestom duchovne živo pulzujúcim.
Boli to veľmi podnetné prednášky ale aj vzájommé rozhovory a
obojstranná prekvapujúca vzájomná výmena skúsenosti. Po dopoludňajšom
sminári sme mali spoločný pracovný obed kde pokračovali rozhovory dalej.
Popoludní o 16: 30 sa mali možnosť podobného seminára mimo duchovných z protestantských
zborov zúčastniť aj aktívní členovia pracujúci a ochotne :sa podieľajúci
na misijnej práci v zbore. Z nášho reformovaného zboru sa zúčastnilo
5 členov.
Všetci tí, ktorí
chceli pomôcť duševne chorým tým, že po priamych oznamoch, ktoré boli
oznamované aj v našom zbore v predošlých dvoch nedeľných dopoludňajších
bohoslužbách a si zakúpili 100 Sk lístok sa mali možnnosť zúčastniť
benefičného koncertu pre Vašu dušu.
Tento koncert sa konal v kostole ECAV na Mlynskej so začiatkom o 19:00
hod.
24.
november - V rámci Festivalu sakrálného umenia sa
konal v Dome umenia od 17:00
ekumenický koncert, ktorého sa mohli zúčastniť aj naši veriaci, milovníci
sakrálného umenia.
27.
november - Zvony
ref. kostola cirkevného zboru v Cesticiach zrána o 9:00 hod. miesto inštalačnej
slávnosti tamojšieho zvoleného duchovného, ktorá sa mala konať v prvú
adventnú nedeľu 1. decembra smutne oznamovali a zvolávali údov spomínaného
zboru i veriacich a nie len reformovaných z blízkeho okolia k rozlúčke
tagicky zahynulého duchovného Dezidera Ibosa ktorý vo veku 39- rokov zanecháva
bolestnú ranu v srdci ovdovelej manželky
troch osirotených detí, ale aj tej väčšej rodiny ref zboru v Cesticiach
a Komárovciach. Smútočný obrad vykonal duchovný z Moldavy n/Bodvou Ľudovít
Gábor. Na mieste pozemského odpočinku na cintoríne v Lučenci pri
otvorenom hrobe zosnulého duchovného, spoluslužobníka, brata v Kristovi
stal aj smútiaci zástup duchovných.
1. december - Na základe uznesenia presbytéria, ktoré zasadalo v januári 2002 bolo prijaté rozhodnutie, aby zahájenie nového cirkevného roku tj. v 1. adventnú nedeľu bolo spojené s bohoslužbou pri ktorej bude vysluhovaná Svätá Väčera Pánova. Tak teda tento rok na prvú adventnú nedeľu mohli veriaci bratia a sestry nášho zboru mohli po prvýkrát pristupovať aj k Svätej večeri Pánovej.
2 - 7 december - Počas večerov v damom období prebiehala evanjelizácia s hosťom pastorom zo Švajciarska Erichom Theisom vždy o 18:00 hod na SOU-Dopravné na Moldavskej ktoré pripravovali spoločne cirkvi miestnej skupiny evanjelickej aliancie AC, BJB, ECAV a RKC.
Ústrednou témou bola téma: Spoznaj Boha.
15. december - Ref. kresťanská cirkev / Predsedníctvo Synody ref. kresť. cirkvi na Slovensku / delegovala odo dňa 17. 10. 2002 ako zástupcu ref. cirkvi do Rady pre dialóg v rámci Košického samosprávneho kraja, košického duchovného Jaroslav Szélesa . Rada pre dialóg je poradný a iniciačný orgána predsedu košického samosprávného kraja kde reprezantanti rúznych cirkví sú poývaní k aktívnej účasti na rozvoji spoločného dobra .O 15:00 hod v priestoroch Úradu košického samosprávneho kraja prevzal Mgr. Jaroslav Széles z rúk predsedu RNDr. Rudolfa Bauera menovací dekrét rady pre dialóg.
V programe bola rozprava o charite v rámci VÚC. Na najbližšie stretnutie bola určená téma otázky školstva.
„Nebojte sa, lebo, hľa, zvestujem Vám
velikú radosť, ktorá bude všetkému ľudu, lebo narodil sa Vám dnes Spasiteľ,
ktorý je Kristus Pán, v meste Dávidovom“ (Luk: 2:10,11).
Pán Boh dal svojho syna na tento svet, aby spasil všetkých ľudí, ktorí v neho uveria a budú ho nasledovať. Pretože mudrci hľadali Ježiša, Boh im ukázal cestu k nemu. Darovali mu najvzácnejšie dary (zlato, kadidlo, myrhu). Hľadajme aj my Pána Ježiša. Boh nám ukáže cestu k nemu. Obetujme mu to najvzácnejšie – svoje srdce, lebo len u neho nájdeme pokoj. On miluje celý svet, Pán stále klope na naše dvere. Je len na nás, či ho pustíme do svojho srdca. Môžeme mu však povedať, že tam už nie je miesto, že je tam obsadené, lenže, ak my raz budeme klopať na jeho bránu, môže sa nám stať, že budeme veľmi sklamaní, nakoľko už u neho nebude miesto pre nás (Prísl. 1:28). Cesta k Pánovi Ježišovi vedie cez sväté písmo, cez Boží chrám, ktorý je domom modlitby. Vážme si ho, neobchádzajme ho. Tu ho môžeme chváliť modlitbou a piesňami. Ale máme to robiť aj doma.
Chcela by som vydať aj jedno svedectvo
o sile modlitby a piesne. Mala som asi 11 rokov, bolo to tesne pred
vianocami. Bol neskorý večer, počasie bolo nevľúdne, hmla pokrývala celé
okolie. Môj otec sa nevrátil domov z jednej cesty. Boli sme nepokojní,
či sa mu niečo nestalo. Počas tej dlhej chvíle čakania som volala moju babičku,
aby sme spievali pieseň „Jezu, ráč ty sám cestu raziť nám“ a aby
sme sa modlili. Niekoľko krát sme ju zaspievali a môj otec sa vrátil,
síce s roztrhaným kabátom a ľahším poranením. Pretože zmeškal
vlak, rušňovodič nákladného vlaku ho vzal do rušňa a u nás
vystúpil. Avšak kúsok šiel popri rušni (bol to parný rušeň), zachytilo
ho rameno na kolese a ťahalo za sebou. Vtedy zasiahla ruka Božia
a odhodilo ho nabok. Nikdy nezabudnem, keď babička povedala otcovi, že
Pán vyslyšal moju detskú prosbu skrze modlitbu a pieseň a toho
ochránilo. Vtedy som pocítila, aká veľká je sila modlitby
a piesne.
JJ
“Úžasná
veda!“
(tábor Detskej Misie – deti)
Leto je už za nami, no spomienky naň ostávajú. Tie tohtoročné sú pre mnohých z nás určite nezabudnuteľné a tí, ktorí boli na táboroch Detskej misie to musia iba potvrdiť. Detská misia pripravila tábory na leto i tento rok a konkrétne na východnom Slovensku sa konali dva, jeden detský v Rokytove pri Humenom a druhý dorastový tábor tiež v Rokytove. Ja sa vám teraz pokúsim priblížiť ten detský tábor, ktorý sa konal 10.8. – 17.8. 2002
Názov tábora
bol „Úžasná veda“ a teda aj tábor sa niesol v tzv. “vedeckom
duchu“. Zúčastnilo sa na ňom asi 60 detí s 12 vedúcimi a úlohu
hlavnej vedúcej tábora si zobrala na starosť Gabika Dučaiová, ktorá to
zvládla viac než výborne. Napriek všetkým problémom tábor dopadol veľmi
dobre a dalo by sa povedať, že až nad naše očakávania. Bolo vidno, že
Pán sa o nás stará a ten „zlý“ jednoducho nemal šancu.
Program bol veľmi pestrý a zaujímavý určite nielen pre deti, ale aj
pre nás vedúcich, ktorí sme sa pri jeho príprave pár krát aj riadne
zapotili. Pán nám však žehnal a my sme napokon mohli vidieť aj
výsledky. Duch Boží konal a počas tábora prijalo Pána Ježiša do
svojich sŕdc vyše 20 detí, z čoho sme mali a aj máme obrovskú radosť.
Verím, že každý kto bol na tomto tábore, či už táborník alebo vedúci,
si priniesol domov nielen úžasné zážitky a krásne spomienky, ale každý
jeden z nás mohol prijať aj obrovské požehnanie a spoznať nové Božie
pravdy pre svoj život.
Myšlienka prepracovania súčasného znotovaného slovenského reformovaného spevníka sa zrodila asi pred rokom. Na návrh kantora košického reformovaného zboru za výdatnej pomoci p. seniora J. Semjana sa čoskoro vytvorila Hymnologická komisia. Táto komisia sa už rok pravidelne schádza s Božou pomocou a s veľkým zanietením pracuje na zredigovaní nášho znotovaného spevníka, dôkladným prepracovaním a analýzou nedostatkov súčasného.
Ubehlo
už veru zopár rokov od posledného vydania prvého povojnového slovenského
ref. spevníka, keď Synodná rada našej cirkvi sa rozhodla, aby v tejto
súvislosti bola vymenovaná redakčná rada, ktorá mala za úkol pripraviť
nové vydanie spevníka k tlači. Vtedy sa písal rok 1952. Na tejto
práci, za pomoci viacerých spolupracovníkov sa podielali najmä pán farár
A. Maťašík z Barce, neskoršie zástupca biskupa, bohoslovec D.
Kostsánszky z Michaloviec,
Napriek
veľkému úsiliu vtedajšej redakčnej rady, ale polstoročná prax dokázala,
že tento spevník po jazykovej, ako aj po hudobnej stránke má veľa
nedostatkov. Resp. už na mnohých miestach nezodpovedá pravidlám súčasného
slovenského pravopisu a štylistike literárneho jazyka. Melodika viacerých
piesní je pozmenená, nezopovedá originálu v porovnaní so ženevským
spevníkom a niektoré piesne sú písané resp. upravené v nevyhovojúcich
vysokých tóninách. Okrem toho zo spevníka sú vynechané z neznámych
príčin až 19 ženevských žalmov. Hymnologická komisia preto na svojom
prvom zasadnutí sa rozhodla postupovať pri zredigovaní nového spevníka podľa
koncepcie prepracovaťvšetky žalmy a chválospevy v duchu súčasných
pravidiel slovenského jazyka s ponechaním archaizmov tam, kde si to
teologická náplň obsahu vyžaduje. Po hudobnej stránke podľa hore
uvedených aspektov, prehodnocovať ich podľa originálu a zároveň
prispôsobiť ich k jednotnému praktickému použitiu pre našich
veriacich.
V tých
intenciách pracuje už vyše roka s tým odhodlaním a predsavzatím, aby
náš spevník vyhovel aj tým najprísnejším kritériam a požiadavkám, ale
zároveň bolo aj spoľahlivou pomôckou na naších Bohoslužbách pre našich
veriacich.
Nech
nám Pán Boh dá veľa síl a porozumenia k nášmu snaženiu, aby sme
mohli s jeho pomocou našu prácu úspešne zvládnuť k spokojnosti
nás všetkých!
V tejto
viere Vám všetkým želá požehnané Vianoce a šťastný nový rok
s pokojom v duši.
„Spievajte
Hospodinovi novú pieseň!
Spievajte Hospodinovi celá zem“ /Žalm 96,1/
Gabriel
Szakál
kántor zboru
Začiatkom
leta som sa ja a ešte zopár ďalších ľudí z našej mládeže zúčastnili
jedného kresťanského tábora. Presnejšie, bol to dorastový tábor Detskej
misie, ktorý sa konal v čase od 1. do 10. júla v Rokytove pri
Humennom. Tohtoročný tábor dostal názov „Svetová vojna“.
Tento názov nebol vybraný náhodou. Hlavnou témou tábora bola totiž vojna,
ale nie taká o akej môžeme počuť na hodinách dejepisu alebo vidieť
v správach, ale išlo tu o vojne medzi dobrom a zlom, medzi
Bohom a diablom a takisto aj o duchovnom boji, ktorý prežíva
vlastne každý človek. Tento tábor bol trochu iný ako po minule roky
a to v tom, že bol už viac zameraný na duchovný rast, keďže väčšina
táborníkov už bola obrátená.
Čo sa týka denného programu tak ten bol nasledovný:
Ráno sa nezačalo klasicky budíčkom a stíšeniami na izbách ako po
minulé roky, ale rannými chválami, ktoré sa konali na lúke za dedinou. Po
raňajkách prišla na rad hlavná téma, ktorú mal stále hlavný vedúci
Vojto S. Po téme prišli na rad predpoludňajšie športy ako vodný volejbal
a frizby. Po obede si mohli
dorastenci na chvíľu oddýchnuť počas siesty. Po oddychu prišla na rad veľká
hra, ktorá mala preveriť fyzické i psychické danosti jednotlivcov, ale
i celých skupín. Nakoniec prišiel na rad večerný program na ktorom
bola buď nejaká téma alebo semináre. Deň sa pre táborníkov oficiálne
skončil o 23:00 večierkou.
Účastníci tábora tam mohli počas celého tábora zažiť kopec srandy
i keď je pravda, že my vedúci sme to mali často veľmi ťažké. Naša
úloha bola venovať sa táborníkom a ich problémom, ktoré mali vlastne
všetci. Mnohí totiž prišli do tábora z rozvrátených rodín,
s problémami v škole a s obrovskými ranami v srdciach
a bolo užasne pozerať nato ako Boh začal tie srdcia uzdravovať. Som
rád, že som mohol byť účastný tohto Božieho diela, a že som mohol
Bohu aj takto slúžiť.
Števo Rendoš
Názov
stavby:
Reformovaný
kostol
Miesto stavby:
Košice, sídlisko Terasa, Toryská ul.
č. parcely:
546/3
Investor:
Reformovaná kresťanská cirkev na Slovensku,
Slovenský cirkevný zbor, Hrnčiarska 7, Košice
Autori:
Ing.arch. Peter Pásztor, autorizovaný architekt SKA
Ing. Vladimír Bednár
statika:
Ing. Ján Kanócz
ústred. vykurovanie: Ing.
Silvester Tokár
elektro:
Ing. Jana Košková
ZT, plynofikácia:
Mária Čurková
požiarna ochrana:
Petr Čížek
Kapacita kostola:
300 miest na sedenie
Zastavaná plocha: 392 m2
Úžitková plocha:
620 m2
Obostavaný priestor: 6360 m2
Predpokladaný termín výstavby: 05 03 - 10 06
Predpokladaný náklad stavby: 17,000.000.- Sk
V blízkosti kostola plánujeme dobudovať faru a priestory pre mládežnícke
aktivity a charitatívne inštitúcie s pedpokladaným nákladom 5.000
000,- Sk.
Základná
filozofia riešenie:
Architektonický koncept v danom
prostredí reaguje na niekoľko skutočností: Na
prirodzenú potrebu aktívnej komunity veriacich reformovanej cirkvi v Košiciach
vybudovať si ďalší stánok v meste (popri
historickom kostole v Mestskej pamiatkovej rezervácii).Na anonymitu
sídliskového prostredia
Urbanistické
riešenie:
Vychádza z aktualizácie regulačného plánu obvodového centra Terasa z roku 1999, ktorý je platným východiskovým územnoplánovacím dokumentom pre umiestnenie stavby v danej lokalite.
Nakoľko v priestore okolia objektu prvej
pomoci by mal okrem existujúcichrím.-kat. a gr.-kat. kostolov vzniknúť
(popri navrhovanom reformovanom kostole) aj chrámový komplex evanjelickej
cirkvi, bolo medzi zástupcami oboch cirkvídohodnuté, že kým evanjelická
cirkev sa sústredí na západnú časť pozemku, reformovaná cirkev realizuje
svoj kostol v jeho východnej časti, južne od budovy prvej pomoci
s tým, že sa počíta v budúcnosti s jeho prepojením
s objektom prvej pomoci, v ktorom by mali umiestnené priestory
farského úradu, priestory pre mládežnícke aktivity a charitatívne inštitúcie.Samotný
kostol je ponímaný ako soliterna stavba, ktorá je jednou z dominánt
umiestnených pozdĺž Toryskej ulice, pričom - s ohľadom na spoločný
nástupný priestor s evanjelickým kostolom - reaguje na hmotu
evanjelického kostola nasmerovaním pozdĺžnej osi na zvonicu umietnenú pri
jeho vstupe. Hmota hlavnej lode je ukončená vo svetlíku vežovitého tvaru vo
vrchole strechy. Hlavný peší vstup je z nástupného priestoru medzi
dvomi kostolmi, na bokoch sú riešené požiarne východy na oboch pozdĺžnych
stranách. Suterenný priestor, ktorý tu vzniká predovšetkým kvôli terennym
danostiam je prístupný z východnej strany. Pre dopravnú obsluhu je
objekt prístupný zo západnej strany, iný dopravný prístup k objektu
nie je potrebný. Potrebu parkovacích plôch (cca 30 stáni, nakoľko prevážna
časť veriacich chodí do kostola peši), v čase bohoslužieb, ktoré tu
budú 1x týždenne v nedeľu doobedu, vykryjú existujúce parkovacie
plochy za budovu Magistrátu ( tie sú v uvedenom čase takmer prázdne).
Výška doposiaľ došlých milodarov je
nasledovná:
Január:
16 952,-
Február:
31 620,-
Marec:
19 637,-
Apríl:
9 874,-
Máj:
28 303,-
Jún:
17 605,-
Júl:
7 370,-
August:
2 000,-
September:
5 420,-
Október. 10
100,-
November:
2 467,-
Za doposiaľ došlé milodary srdečne ďakujeme a nové milodary
prijímame s vďakou, na farskom úrade, šekom alebo na náš účet
0444530782/0900 SLP a.s., prosíme uvádzajte variabilný symbol 8.
Nech nám všemohúci Pán Boh pomáha pri výstavbe nového kostola.